Jak vybrat kvalitní elektrokolo

Elektrokolo už dávno není doménou jen důchodců, ale stále častěji se objevují i modely pro Trail, All-mountain a Enduro. Ze začátku je potřeba vyvrátit jeden mýtus, že na elektrokole není nutné šlapat. Tedy ano, ale toto platí jen u elektrokol pro důchodce, kdy už se nehraje na sportování a samotné šlapání je zbytečně namáhavé. Obecně však platí to, že motor pouze napomáha při jízdě – je tedy nutné šlapat do pedálu. Díky elektrokolům je možné vyjet místa na která by jste se s klasickým jízdním kolem nikdy nedostali – motory nabízí neuvěřitelnou podporu při šlapání až 360% !

Základní dělení elektrokol

Elektrokola dělíme podle umístění motoru – od toho se odvíjí i jednotlivé určení kol. Umístění motoru může být v zadním náboji či ve středu. Každý z motorů ma své klady a zápory, je tedy velice důležité vědět, co od elektrokola očekáváme. Středový pohon přináší obrovskou řadu výhod oproti nábojovému.

Rozdíl mezi středovým a nábojovým motorem

Mezi středovým a nábojovým motorem u elektro kol je řada obrovských rozdílů, které dokáží značně zpříjemnit i znepříjemnit samotný požitek z jízdy. Středový motor je považován za kvalitnější a lepší. Ale proč? Hlavní předností je rovnoměrnější rozložení hmotnosti motoru a nižší těžiště = snadnější ovládání kola. Další výhodou je několikanásobně vyšší výkon (až 700w u TOP modelů), plynulá asistence s možností nastavení různého stupně dopomoci, tichý a přesný chod a dlouhý dojezd až 180 km. Zmínit lze také snadnou demontáž zadního kola. U motorů v zadním náboji vyhrává jednoznačně pořizovací cena (elektrokolo je o poznání levnější), snadný servis a možnost jízdy bez asistence motoru – je zde volnoběžka, motor neklade při šlapání odpor.

elektrokolo - středový motor
Elektrokolo Gaint se středovým motorem.
Elektrokolo Apache
Elektrokolo Apache s nábojovým motorem.

Jaký zvolit středový motor

Na trhu je nepřeberné množství elektrokol se středovým motorem od nejrůznějších značek. Mezi TOP výrobce středových motorů se řadí jednoznačne BOSCH, Yamaha Bafang. Výrobci jsou popsány schválně v tomto pořadí dle kvality, výkonu a hmotnost. Motory Bosch obsahují jeden převodník a lze je kombinovat s převody 1×11, jsou extra tiché, kvalitně zpracované a díky propracovaným senzorům citlivě reagují na změny a dávkují výkon. Motory Yamaha obsahují dva převodníky a jsou o trochu hlučnější, avšak je zde znatelně nižší pořizovací cena a stejně jako motory Bosch perfektně reagují na změny a dávkují výkon. Motory Bafang vychází cenově ze všech zmíněných nejlépe, avšak na úkor méně citlivého dávkování a nízké hmotnosti. I přes nižší cenu jsou motory Bafang tiché a jsou ideální pro rekreační jízdu v méně náročném terénu. Vyberete-li si elektrokolo s motorem od jednoho z uvedených výrobců, pak budete zaručeně spokojeni. Veškeré zmíněné motory jsou snadno servisovatelné a jsou běžně k dispozici náhradní díly.

Zrychlení elektrokola – chip tuning

Elektrokola jsou továrně nastaveny na maximální rychlost 25 km/h. Snadným softwarovým zásahem lze navýšit rychlost elektrokola až na 50 km/h bez nutnosti žádných speciálních úprav a ztráty záruky. Zrychlení lze dosáhnout na drtivé většině motorů. Chip tuning doporučujeme přenechat na odborném servisu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *